Jan Hillebrand Wijsmuller, geboren Amsterdam 1855 – overleden
Amsterdam 1925)
gesigneerd rechtsonder, aquarel 33 x 53 cm.
Bijzonder mooie aquarel met voorstelling van eenden in het gras aan de oever van een plas met een afgemeerde roeiboot waarboven visnetten te drogen hangen.
Gevat in een antieke vergulde ornamentlijst.
De kunstschilder Jan Hilbrand Wijsmuller schilderde landschappen, stadsgezichten en strandgezichten met bomschuiten en schelpenvissers in de stijl van de Haagse School. Hij moet tot de zogenaamde kunstschilders van de Haagse School worden gerekend.
Wijsmuller was tevens een meesterlijk aquarellist.
Deze van origine Amsterdamse kunstenaar werd op 13 februari 1855 te Amsterdam geboren. Hij volgde eerst in zijn geboorteplaats aan de Rijksacademie een opleiding, waar hij als jong kunstschilder veel succes oogstte met zijn stadsgezichten en landschappen van Amsterdam en omgeving. Door een Koninklijke subsidie, kon hij anderhalf jaar verder studeren aan de Rijksacademies van Den Haag. Daar werd hij tevens lid van Pulchri Studio.
In 1882 bezocht hij de Brusselse Academie van Beelden Kunst, waar hij Gabriël ontmoette. P.J.C. Gabriël wordt beschouwd als één van de grote meesters van de Haagse school en als één van de belangrijkste Kortenhoefse Schilders.
In die tijd had Wijsmuller zich tevens ontwikkeld als een uitzonderlijk aquarellist. Vanwege zijn capaciteiten op dit vlak, werd hij toegelaten tot de Sociéte Belge des Aquarellistes. Jan Hillebrand Wijsmuller, kreeg al snel de bijnaam “Jan de Goeierd”, omdat hij vele onderscheidingen op diverse tentoonstellingen behaalde.
Weer terug in Nederland is vooral het polder- en plassengebied tot zijn favoriete werkplek geworden. Hij is veel in Kortenhoef te vinden, waar hij eindeloos boerderijen, poldervaarten en dorpsgezichten tekent en schildert. In Kortenhoef was hij ook bevriend met Bernard van Beek en Breitner die hem vaak om raadgevingen vroeg. Ook in het Rechthuis van Kortenhoef was Wijsmuller vaak te vinden. In de collectie geschonken werken, die het Rechthuis tot een museum maakte in die tijd, ontbrak zijn werk dan ook niet. Ook in de exposities die in het Atelier “De Karakiet” van Geesje Mesdag-van Calcar (Leerlinge van Gabriël en tweede vrouw van Van Mesdag) was zijn werk een aantal keren vertegenwoordigd.
Wijsmuller heeft ook een aantal zomers doorgebracht in een pension/cafe (De Noordse Plassen, anno 1893) te Nieuwkoop om zich te laten inspireren door o.a. de omliggende dorpen. Hij werkte zowel in olieverf als met aquarel. Zijn vlotte schildertrant en frisse kleuren leveren hem zoveel succes op, dat al in zijn tijd diverse musea werk van hem aankochten.
In de zomermaanden verbleef hij ook vaak lange tijd in Gelderland, waar hij vele Gelderse dorpsstraatjes schilderde. Verder heeft hij ook meesterlijk uitgewerkte stadsgezichten van Amsterdam en Den Haag gemaakt.
Wijsmuller was lid van “Arti et Amicitiae” te Amsterdam.
Wijsmuller overleed op 23 mei 1925 in zijn geboorteplaats Amsterdam.
Musea: o.a. Stedelijk Museum in Amsterdam.